72989682_3048938361787734_33192224952523

052-8712268

ג'וליאט מוטולה

מאמרים חשובים

8899.png

היי,

ברוכים הבאים לדף המאמרים שלי. כאן תוכלו להעשיר את הידע שלכם כאן אני בעצם חולקת עימכם טיפים לחיים, כלים וסדנאות, ודרכי הצלחה לחיים. המאמרים נוגעים בדרכי האימון שאותו אני מעבירה, השיטה, שילוב כלים מעולם הפסיכולוגיה הרוחנית, NLP  ודמיון מודרך.

8899.png

?מה היא הפסיכולוגיה הרוחנית

כלים נוספים שאני משלבת בסדנאות שלנו באים מעולם הפסיכולוגיה הרוחנית, להלן הסבר קצר על מהות הפסיכולוגיה הרוחנית.

פסיכולוגיה רוחנית תופסת את האדם כישות רוחנית , האדם אינו מורכב רק מגוף ותודעה האדם הוא ישות רוחנית שנולד בדמות אנוש על מנת להתנסות בחוויה האנושית.

 

כל הלימוד שאדם זקוק לו בעולמנו הוא הלימוד העצמי מכיוון שחוויה חיצונית היא רק שיקוף של מציאות פניית .

הפסיכולוגיה הרוחנית אומרת שלכל אדם יש את כל המשאבים והכלים לעזור לעצמו.

והעיניין העיקרי  הוא "איך האדם תופס את העיניין".

 

מודל אימון האינטגרטיבי * רוב המאמר נלקח  ממורתי גב' דלית אליהו - מאסטרי - אימון לחים 

מודל האימון האינטגרטיבי פותח כדי לתת מסגרת עבודה פרקטית לניהול חווית החיים. הפרספקטיבה המקיפה את המסגרת היא המתבוננת-הרוחנית. השילוב בין בקיאות בחוקי החוויה האנושית, ובין יכולת ההתבוננות מתוך פרספקטיבה רוחנית הם הנוסחה המנצחת לחיי מופת היום.

השאיפה שלנו לאיזון ואינטגרציה היא פיסיולוגית ונעוצה בטבע שלנו כמי שעוברים חוויה אנושית.

חיים בחוסר אינטגרציה הם לא רק לא נעימים אלא גם בלתי נסבלים. לדוגמא מי שלא ישן טוב בלילה ירצה לישון לפני שהוא יחפש הגשמת מטרות נעלות יותר (פירמידת הצרכים של מאסלו) לכן כאשר אנחנו מחפשים להגשים את עצמנו אנו נדרשים תמיד להשכיל להתקדם בכל הרמות במקביל :

המעשית,    המחשבתית        והרגשית.

אנו ישויות בעלות מהות רוחנית שחוות חוויה אנושית . היכולת שלנו לנהל את החוויה האנושית ביעילות ולהתבונן בעצמנו מתוך המהות הרוחנית ולתת לעצמינו משוב, היא המיומנות ליצירת המופת של החיים.

קו האינטגרציה הוא זה העובר מול ודרך כל הרמות בהן אנו מתנהלים ומנהלים את חיינו. מעשית, מחשבות ורגשות. החוויה האנושית שייכת לעולם הדואליות ומאופיינת בקיטוב בין טוב/רע , שלילי/חיובי, אור / חושך וכו'…

בדוגמא המוצגת כאשר אנו נגשים למטרה מסויימת, מה שאנו מבקשים בעצם זה להזיז את הקו העומד בין הפלוס מימין והמינוס משמאל על מנת שיהיה לנו יותר מהחיובי ופחות מהשלילי

8899.png

תהליך הסליחה

 

בעשורים האחרונים זכה תהליך הסליחה לתשומת לבם של חוקרים בתחום הפסיכולוגיה החברתית. מאמרים וספרים פסיכולוגיים על הנושא הסליחה החלו להופיע רק בשנות השמונים של המאה העשרים. קודם לתקופה זו היה נעשה ניתוח תהליך הסליחה רק מנקודת מבט דתית ופילוסופית. אף שלא קיימת היום תמימות דעים באשר להגדרה הפסיכולוגית של תהליך הסליחה, קיים קונצנזוס באשר להכרה בתהליך זה, כתהליך פסיכולוגי, ופורסמו מספר מודלים המתארים את התהליך.

 הסליחה הוא תהליך שכלי, רגשי או רוחני שבו חדל האדם מלחוש עלבון או כעס כנגד אדם על מעשה שהוא ראה בו כפגיעה, מחלוקת או שגיאה, לחלופין, סליחה היא הפסקת הדרישה לעונש או פיצוי. ניתן להתייחס למושג סליחה מנקודת מבטו של האדם הסולח, האדם שלו נסלח וכן מנקודת המבט של היחסים שבין הסולח לנסלח. במצבים מסוימים הסליחה ניתנת מבלי לצפות לפיצוי כלשהו וללא תגובה כלשהי מצידו של הפוגע (כך למשל, אדם עשוי לסלוח, או לבקש מחילה מאדם אחר אשר הלך כבר לעולמו)

 

תורת הNLP  והפסיכולוגיה הרוחנית מלמדים אותנו שהרגשת ה"אשמה" לא מובילה לשום מקום בשונה לתפיסה שמי שמרגיש אשם  הוא "בעל מצפון " . האשמה מביאה רק צער ותחושה לא נעימה, מעכבת אנשים מלהתפתח, אף פוגעת בבריאות.

 

בסדנאות שלנו אנו מלמדים אנשים לקחת אחריות ובמקום הראשון כחלופה ל"אשמה" אנו מציעים תהליך סליחה .

התהליך מאפשר לשחרר את עצמנו או ו-את זה שכועסים עליו, משחרר מתחושה קשה של אשם, דבר שמונע מהאדם להתפתח ולבצע שינויים בחייו. הכעס והטינה הם תוצר של אמונות שמנהלות אותנו בעקבות חוויות קשות שחווינו בהקשר לאנשים.

 

אנו מלמדים אנשים להחליף אמונות מגבילות לאמונות מעצימות.

תהליך הסליחה העצמית היא בראש ובראשונה בא לעזור לאדם להבין שהוא לפעמים שוגה, והדבר החשוב ביותר הוא מה אני לומד מכך? הפסיכולוגיה הרוחנית מתווה דרך: העניין הוא איך אנו מתייחסים לעניין.

ההסתכלות היא האם הכעס, הטינה מקדמים אותי בחיים ? האם יש דרך אחרת להסתכל על הסיטואציה וכאמור מה זה בא להגיד לי על עצמי ומה אני לומד מכך.

 

איך עושים את זה?

אלו תנאים צריכים להיות על מנת לשחרר כעס?

אחריות – איפה החלק שלי בזה? ואיך אני ממשיך קדימה.

אשמה – אם אני סולח האם זה כאילו שאני מצדיקה את העוול?

אלו אמונות יש לאדם בהקשר זה?

 

האמונות יכולות להיות : העולם הוא מקום לא בטוח, אי אפשר לסמוך על אף אחד – מה שיוצר חשדנות וכעס כלפי כל אחד.

מה מוכנים לעשות על מנת לשנות מחשבות מגבילות?

מטרת התהליך לייצר אמונות חדשות וחיבור למשאבים וערכים שיאפשרו לנו לחיות חיים שלווים ומאושרים בכל התחומים.

השיטה יעילה עבור כל מי שחווה טינה, כעס ואשמה במיוחד אם האדם מתהלך עם זה תקופה ארוכה.

ונותנת אפשרות לתעל את האנרגיה של הכעס/נקמה למקום אחר ….. בונה.

 

התהליך פותח ע"י אנדראס וקונייר – והיא מבוססת על הנחות NLP .

השיטה מאפשרת לאדם להתחבר למשאבים הפנימיים שלו , משפרת תקשורת הבין אישית והתוך אישית ונותנת אפשרות לחוות מחדש את השלווה וההגשמה בכל תחומי החיים: בריאות זוגיות, משפחת וחברים, קריירה , כספים, פנאי וביני ובין עצמי. 

מחקרים הראו כי אנשים הסולחים לאחרים הם אנשים שמחים ובריאים יותר מאלה הנוטרים טינה, והראו את ההשפעות החיוביות על האדם.

 להלן התהליך המקוצר *

 זהה אירוע שעדיין גורם לך להרגיש רגשי כעס/טינה, התנגדות כלפי משהו

· מ1 עד 10 כמה את/אתה מוכן שלחרר את הכעס .

· איך זה שלא שחררת עד עכשיו?

· מה יקרה כשתשחרר את הכעס?

· עד כמה זה משפיע עליך כיום?

· אז למה את רוצה לשחרר את הכעס?

· הצבת קיר זכויות

· בעודך מתבונן בך ובאדם השני שאל את עצמך:

· מה היתה הכוונה החיובית מאחורי ההתנהגויות של המשתתפים באירוע?

· אלו מגבלות גרמו להתנהגות זו? מה הפריע בסיטואציה?

· מה חסר בתהליך?

· לאלו משאבים פנימיים שנכים זקוקים (אמפתיה, חמלה, הערכה עצמית…) כדי שזה יתנהל אחרת?

· איך זה מרגיש בגוף? איז המשאב זה……… (שליטה עצמית)

· מה יכול לעזור לו?

 

כעת שים יד על הלב והצהר :

אני סולח לעצמי על ש……. (שפטתי את אחר,ב….) , ואני סולח ל……….   וכו'….

חזור על כך מספר פעמים עד שתרגיש שהינך משוחרר.

8899.png

ערכים ואמונות

 

ערכים הם הבסיס להתנהגות שלנו –

הפעולות שאנו עושים משרתות ערכים אלה.

הם שמובילים אותנו, הם מה שמניעים אותנו או מה שעוצרים בעדנו.

ניתן להבחין בין –  האם אנו פועלים מתוך הימנעות ממשהו Away from או מתוך משיכה לדבר  Towards שאנו רוצים להשיג.

הערכים הם שמניעים אותנו הם הבסיס למוטיבציה הם הקובעים מה נכון או לא נכון עבורנו. כך נותנים משמעות לחיינו.

 

איך קיבלנו את הערכים שלנו?

המקורות: סביבה, ילדות, חינוך בית ספר , צבא, ניסיון, תקשורת – מדיה, תרבות, אזור גאוגרפי.

 

מגיל 0 עד 7  – שלב ה- IMPRINT שלב ההטבעה מהסביבה.

לפי מסי – סוציולוג ,  בגיל הזה קולטים כמו ספוג- ללא סינון .

מגיל 7 עד 14 – שלב המודלינג – דוגמים אנשים איך מתנהגים, איך פועלים …

מגיל 14 עד 21 – מודלינג של ה"השווים" (פחות ייחודיים) להיות IN

 

מטרות נגזרות בהתאם לערכים שלנו.

לרובנו הרכב ערכים דומה אך סדר העדיפויות שונה.

סולם הערכים יקבע ע"י מה שעושים ולא ע"י מה שאומרים . הרבה פעמים יש פער בין מה שאומרים לבין העשייה . בפועל מתרחש סדר אחר.

 

לדוגמא: משהו שאומר שערך המשפחה הוא הערך העליון אך מגיע כל יום הביתה בשעה שמונה ומפספס זמן איכות עם המשפחה. יש פה סטירה בין האמירה לביצוע.

אנשים מודעים פועלים לפי הערכים שלהם.        

אנשים שרוצים לעבור התפתחות אישית משנים מחשבות , דפוסים

 

   מודעות לערכים מאפשרת

·  שליטה רבה יותר על התנהגויות ותחושות

·  מודעות על מה שחשוב ובעקבות זאת קבלת החלטה טובה יותר

 

בסדנא   מוצאים דרכים נוספות למילוי ערך מסוים והשתחררות מדפוס פעולה ישן,

כך אפשר להביא לחיים יותר ממה שחשוב לך באמת.

8899.png

מה היא שיטת ה-NLP ומהו דמיון מודרך

השיטה מבוססת על התפיסה שלכל אדם יש את המפה המיוחדת שלו ויש לו את כל המשאבים להצליח.  לשיטה כלים ותהליכים המשפיעים תוך זמן קצר מבלי לשבת אצל פסיכולוג חודשים ושנים.

השיטה פותחה ע"י ריצארד בנדלר – מתמטיקאי ואיש מחשבים וג'ון גרינדר – בלשן , אנשי אקדמיה שרצו לחקור מה גרם לאנשים ספציפיים להצליח יותר מאחרים ? האם יש מכנה משותף בין אנשים מצליחים ? אם כן האם ניתן לאפיין את סוד ההצלחה ? הם מצאו מבנה או מודל המקשר בין השפה למערכת העצבים , ומתוך כך יצרו גישה חדשנית וקלה ללימוד המביאה תוצאות יוצאות דופן בזמן קצר.

השיטה נחשפה בישראל בחמש עשרה שנה האחרונות .

הטכניקות  הראשונות שפותחו עוזרות  בטיפול במצבי  פוביות,  סטרס , חוסר בטחון עצמי וחוסר הערכה עצמית , באמצעות  הטכניקות ניתן לבצע שינויים פנימיים כמו שינוי תפיסות , שינוי פרשנות אשר ישפיעו באופן חיצוני על המציאות. מכאן הדרך קצרה לקבלת תוצאות טובות יותר בכל תחום ותחום. כיום מתבצע היישום בתחומים הבאים : NLP לעסקים , למכירות , לתקשורת בינאישית , לחיזוק מוטיבציה, לשיפור הזיכרון, להצלחה בבחינות ועוד ועוד.

 NLP – ניתוב לשוני פסיכולוגי:

Neuron

המערכת העצבית שלנו – איך אנחנו קולטים את העולם דרך חמשת החושים – כל אדם קולט את העולם באופן שונה בתכלית. המח האנושי מסוגל לקלוט 2 מיליון בייטים של יחידות מידע בשנייה , וכל אחד תופס את העולם אחרת, וזה היופי שבזה!

Linguistic

השפה שלנו – איך אנחנו מקודדים את האינפורמציה שאנו קולטים דרך חמשת   החושים, איך אנו מתרגמים את המציאות, מחשבותינו ותחושותינו השונות. איך באמצעות השפה ניתן לקבל תוצאות טובות יותר. כפי שכתוב "החיים והמוות ביד הלשון"

Programming - תבניות, תוכנות, כולנו באנו לעולם דף חלק ובמהלך חיינו אנו רוכשים דפוסים שאתם אנחנו חיים . דפוסים אלה מושפעים מהאמונות והערכים שלנו.

 לפי הסוציולוג מסי :

עד גיל 7 אנו מחכים את הסובבים אותנו בתוך המשפחה, שם קולטים ערכים והתנהגויות.

מגיל 7-14 אנו כבר מתרחבים למעגל השכונתי בביה"ס ובסביבה בה אנו חיים.

מגיל 14 ומעלה אנו רוצים להיות " IN " אנו מתאימים את עצמנו לחברה בה אנו בוחרים להיות.

 

מה זה דמיון מודרך?

משחר האנושות השתמש המין האנושי בתקשורת הפונה ישירות ללא מודע.

סמלים , ציורי קיר , סיפורים ששימשו כמטפורות והפעילו את הדמיון של מקבלי המסרים בצורה כזו שעוררו רגש והניעו אנשים לפעולה.

בעזרת עבודתם של ד"ר ריצרד בנדלר ביחד עם הפרופסר ג'ון גרינדר בשנות ה-70 שדגמו דפוסים של מטפלים מצוינים, בין היתר, הם דגמו את עבודותיו של ד"ר מילטון אריקסון שהיה יוצר הצלחות טיפוליות, ופריצות דרך ושינויים שהחזיקו לאורך זמן אצל אנשים.

דמיון מודרך מתרחש בעיקר בצידו הימני של המח, זהו הצד האינטואיטיבי, הרגשי והיצירתי , שהוא בעצם מקור הבינה שלנו. בדמיון מודרך אנו רותמים את כוח הדמיון ,ליצירת שינוי חיובי באופן מודע (להבדיל מחלום) ,על מנת לשפר את מצב בריאותנו ואת אושרנו. .דמיון מודרך  הנקרא גם דמיון מודרך אריקסוניאני. הוא בעצם "שיחה" עם התת-מודע , שיחה כזאת מתקיימת במצב של רגיעה והרפיה, בעיניים עצומות , כשהמודע שלנו "נח"  ומאפשר את התקשורת הזו. דיאלוג חשוב זה, מאפשר לנו לסגור עניינים פתוחים מהעבר, לשנות הרגלים אשר נוצרו וחוזקו במשך שנים, ולנקות זיכרונות כואבים שהיוו  מכשולים תת-מודעים להשגת מטרותינו בהווה ובעתיד. השילוב בין ה-NLP והדמיון המודרך הינו אפקטיבי ביותר, ומאפשר תקשורת מפרה ומעצימה בין המודע לתת-מודע.חיבור זה עוזר לנו ליצור שינוי מחשבתי רגשי והתנהגותי, בזמן קצר יחסית ומשפר משמעותית את תפיסת המציאות שלנו  ואת  איכות חיינו.

באמצעות דמיון המודרך מועברים מסרים לתת המודע במצב של טרנאס (העברת המוח לגלים נמוכים יותר כגון גלי אלפא)  שילוב סוגסטיות בתהליך ימחיש את  המשפט הידוע "מחשבה יוצרת מציאות" .

ריצרד בנדלר אומר:"לעולם לא מאוחר מידי לילדות מאושרת"

נוצרו מתודות שמשתמשות בתהליכים של דמיון מודרך להעברת תהליכים שונים. ישנם סדרה של רעיונות, טכניקות ודרכים שונות בהם שימוש בדמיון מודרך יכול להיות מאד אפקטיבי. רבים רואים את ד"ר מילטון אריקסון כמי שלקח את השימוש בכלים השונים של דמיון מודרך לרמה הבאה, גישתו הייחודית של ד"ר מילטון אריקסון איפשרה לעשרות אלפי אנשים לחולל שינויים יוצאי דופן בחייהם. מפתחי ה-NLP דגמו את עקרונות הגישה הייחודית של ד"ר מילטון אריקסון. ויצרו תהליכי לימודים קלים ופשוטים שמראים צעד אחר צעד איך ליצור תקשורת עם הלא מודע ברמות העמוקות ביותר.

בסדנאות מלמדים כיצד ע"י דמיון מודרך ניתן להשיג תוצאות רצויות  

8899.png

אסטרטגיית וולט דיסני

 

הרבה מאוד אנשים מסתובבים בעולם לאורך שנים עם חלום או משאלת לב שהיו רוצים להגשים , למעשה הם בטוחים שזה יישאר בגדר חלום בלבד, בדרך כלל הרעיון נשאר בדמיון , בפנטזיה וכדומה ולא יוצא מהכוח אל הפועל…מחוסר אמונה .

אז יש לי חדשות בשבילכם, וולט דיסני אמר: 

"אם אתה מסוגל לחלום על זה אתה מסוגל לבצע את זה! "

 

אסטרטגיית וולט דיסני הוא תהליך אשר מתווה תוכנית פעולה ומחדד למתאמן איך להתחיל לצעוד לעבר המטרה ….

וולט דיסני היה בעל חזון והצליח בגדול… ולראייה עד עצם היום הזה אולפני וולט דיסני ממשיכים להוציא מוצרים נפלאים לאור.

מייסדי הNLP חקרו ובדקו איך אנשים עשו פריצות דרך בתחומם וכמובן שהגיעו לוולט דיסני חקרו אודותיו וגילו שלוולט דיסני הייתה אסטרטגיה מאוד מיוחדת בהתחשב לזמנים ההם , אסטרטגיה מדהימה שהתבצעה כך :היו לו שלושה חדרי עבודה :

 

בחדר ראשון – קרא לו חדר החולם – שם ישב וולט דיסני ויצר כל מה שדמיונו אפשר לו ללא מגבלות וללא עכבות …

 

חדר שני – חדר ביצוע – שם הוא ישב ותכנן לפרטי פרטים איך להוציא מהכוח אל הפועל את כל הרעיונות שלו.

 

חדר שלישי – חדר המבקר – כאן ישב וחשב כמו מבקר , ביקורת בונה על מנת למצוא כל מיני נקודות כשל אם ישנם כאלה,

 

שילוב השיטות שלו איפשרו לו להפוך כל פנטזיה --> למציאות

מייסדי הNLP  לקחו את המודל שלו ויצרו ממנו תהליך מדהים המקדם אנשים לעשייה באמונה בצורה מרוכזת ומפוקחת תוך שימת לב לפרטים ולקיחת אחריות על התוצאות… ואז רואים תוצאות נהדרות.

 

 

 רוצים לדעת עוד ראו את הסרטון :